HU / EN

Hangversenyek hegyek között
2024. augusztus 19—25.

2024. augusztus 21., szerda, 18.00—19.15

Zebegény, Havas Boldogasszony plébániatemplom / Helyszín »

Motetti missales
Elfeledett műfaj a milánói dómból

Pulse Ensemble (Hollandia)
Koncert / Középkor / Reneszánsz

A belépés díjtalan, de az Önök adományai nélkül a fesztivál nem jöhetne létre. Adományozás »

Helyfoglalás az érkezés sorrendjében.

  • Pulse Ensemble:
  • Daan van der Schaft — kontratenor
  • Ernesto Schuddeboom — tenor
  • Willem Peek — bariton
  • Stijn Claerhoudt — basszus
  • Gaspar van Weerbeke 1445 k. — 1516 u.
  • „Quam pulchra es” — Motetti missales consequentes (Gaffurius-kódexek: Librone 1. Milánó, dóm) késő XV. sz.
  • Nagyboldogasszony miséjének ambrozián egyszólamú tételei
  • Ad Processionem ante Missam: Hodie Maria virgo cælos ascenditambrozián
  • Loco Introitus: Quam pulchra esMotetti missales
  • Loco Gloria: Alma Redemptoris MaterMotetti missales
  • Psalmellus: Dilexisti justitiamambrozián
  • Post Epistolam: Hallelujah. Diffusa est gratiaambrozián
  • Post Evangelium: Exaltata est Sancta Dei Genitrixambrozián
  • Loco Patrem: Salve Virgo salutataMotetti missales
  • Loco Offertorii: O pulcherrima mulierumMotetti missales
  • Loco Sanctus:Motetti missales
    • Pars I: Ave Regina Cælorum, Mater
    • Pars II: Ave corpus Domini
  • Post Elevationem: O Maria clausus hortusMotetti missales
  • Loco Agnus Dei: Mater Patris filiaMotetti missales
  • Confractorium: Lætare, Virgoambrozián
  • Transitorium: Magnificamus teambrozián
  • Loco Deo gratias:Motetti missales
    • Pars I: Tota pulchra es
    • Pars II: Iam enim hiems transiit
  • Mária-antifóna: Salve Reginaambrozián

Az elhangzó művek szövegei és fordításai »

A programról

Præambulum

A koncert előtt 17.30—17.45 között a helyszínen műsorismertető beszélgetés Ernesto Schuddeboommal. Bővebben »

A XV. század vége felé igen szokatlan egyházzenei gyakorlat alakult ki a milánói dómban: a szentmise állandó és változó énekeit (ordinárium és proprium) úgynevezett „misemotettákkal” (motetti missales) helyettesítették. Napjainkig nyolc ilyen, általában nyolc motettából álló ciklust azonosítottak a kutatók: Loyset Compère, Gaspar van Weerbeke és Franchinus Gaffurius szerzeményeit. Az ismert ciklusok mindegyike Szűz Mária ünnepeire vagy karácsonyra íródott. Ezeknek a ciklusoknak fő forrása az a három nagy, kézzel írott, ma is a milánói dóm könyvtárában őrzött kóruskönyv (Librone 1, 2, 3), amely akkor keletkezett, amikor Gaffurius volt a dóm káplánja.

A Pulse Ensemble előadásában a Gaspar van Weerbeke flamand zeneszerző (1445 körül — 1516 után) „Quam pulchra es” (Mily szép vagy) kezdetű ciklusát hallhatjuk (Librone 1), mely az eredeti kéziratban Motetti missales consequentes néven szerepel. A Szűz Mária miséire komponált ciklus nyolc motettából áll. A kóruskönyvben a motetta-ciklusokat feliratokkal látták el, például „Loco Introitus”, „Post Elevationem” (az introitus azaz kezdőének helyén; az eleváció azaz a Szentostya felemelése után). A motettákhoz Weerbeke vegyesen használt Mária-énekeket és az Énekek éneke szentírási szövegeit. Mária segítségül hívása közbenjárásának a hívőktől Istenhez irányuló kérését jelenti, kihangsúlyozva a liturgia nem énekelt, hanem a pap által mondott szavait. Bár továbbra sem tisztázott, hogyan keletkezett a motetti missales gyakorlata, és hogy miért engedélyezték ezt a liturgiában, a műfaj létrejötte a személyes áhítat iránti egyéni felelősség növekvő igényét jelzi: azt az elvárást, hogy a misén jelen lévő hívektől egyre tudatosabban éljék át a liturgia nem énekelt szövegét. Míg a fennmaradt motettaciklusok többféle kompozíciós technikát is képviselnek, stilisztikailag az elevációkor (a Szentostya felemelése után) énekelt motettában találkoznak: az „Ave corpus Domini” (Üdvözlégy, Krisztus teste) rész a kitartott, homofón akkordok ünnepélyes sorozatára épül.

Milánónak saját liturgiaváltozata van: a Szent Ambrusról elnevezett ambrozián rítus. Azonban van Weerbeke motettaciklusának feliratai azt jelzik, hogy ebben a korban keveredett az ambrozián és a római rítus. A Kyrie elhagyása az ambrozián rítus sajátja, míg Agnus Dei és Deo Gratias eredetileg nem lelhető fel az ambrozián hagyományban, ezek jelenléte a motettaciklusban római hatást mutatnak. A modern kutatás mégis valószínűnek tartja, hogy a misemotettákat ambrozián rítusú liturgiában adták elő, annak egyszólamú énekeivel kiegészítve, amelyek között több, a római hagyományban ismeretlen tétel is szerepel (Psalmellus, Post Epistolam, Post Evangelium, Confractorium, Transitorium). A Pulse Ensemble előadásában van Weerbeke „Quam Pulchra es” motettaciklusát Nagyboldogasszony ünnepének ambrozián énekeivel kapcsolja össze.

Az előadókról

Pulse Ensemble
Pulse Ensemble

Stijn Claerhoudt (1995), Willem Peek (1998), Daan van der Schaft (1995) és Ernesto Schuddeboom (1998) gyermekkorukban ismerték meg egymást az utrechti katedrális kórusiskolájában, ahol a négy énekes napi szintű zenei és liturgikus képzésben részesült. A Pulse Ensemble énekegyüttes fő profilját a franko-flamand reneszánsz többszólamúság és a holland nyelvterület régizenéje alkotja. Fontosnak tartják az eredeti kéziratok, valamint a művek történelmi és kontextuális hátterének tanulmányozását. Érdeklődésük kiterjed mind a feledésbe merült, mind a máig élő előadói gyakorlatokra. Művészként arra törekednek, hogy minél szorosabb kapcsolatba kerüljenek az előadott művekkel.

A Pulse Ensemble 2014-es alapítása óta számos külföldi és holland fesztiválon megfordult (a teljesség igénye nélkül: Francigena Nemzetközi Művészeti Fesztivál, Lucca, Olaszország, 2018; Nemzetközi Kamarazenei Fesztivál, Utrecht, Hollandia, 2019, Hidden Gems Series; Song of our Roots Régizenei Fesztivál, Jarosław, Lengyelország 2018, 2019; Musica Divina, Krakkó, Lengyelország, 2019; Klassiek op het Amstelveld, Amszterdam, Hollandia, 2022). Idén az együttes a jarosław-i (Lengyelország) Song of our Roots Régizenei Fesztivál rezidens művésze lesz. 2020-ban jelent meg ’t Schrickelik Tempeest c. lemezük.

Linkek

© MMXXIV Consort Zenei Alapítvány | Impresszum | Adományozás